onsdag 17. september 2014

God Onsdag!

Denne uken arbeides det iherdig med alt som skal til for at Scrappiness sin stand på helgens StempelScrap i Skedsmohallen skal bli en god opplevelse for våre besøkende. Lone, Helen og Ann-Kristin bestiller, pakker, rydder, lager og klargjør. Min oppgave er å teste ut ulike nye produkter og forberede det jeg skal ha demo med på lørdag og søndag. Jippi!!! I år blir det fokus på Melt Art produktene fra Ranger, og jeg skal blant annet vise hvordan man kan bruke det ekstra tykke embossingpulveret både som støpemasse og som tradisjonelt embossingpulver. Gleder meg!


Jeg tenkte jeg kunne gi en liten smakebit på noe av det du kan finne på standen vår. Dette er et av kortene jeg har laget, og hvis du vil lage et slikt selv, kommer fremgangsmåten her.....

 I tillegg til et bord, en god stol, litt julemusikk og noe varmt i kaffekoppen, trenger du et skjærebrett og det du ser på bildet for å komme i gang. (For fullstendig materialliste, se nederst i innlegget.)

Start med å skjære til en bit hvit bazill i størrelsen 6 x 12 inch.


Preg og skjær så arket til som på bildet:
Preg arket først 2 inch inn fra hver kortside. Skjær så arket 1 1/2 inch inn fra hver langside - innenfor de to pregede linjene som du allerede har. Preg så arket ved 4 og 8 inch, se bildet over.

Brett og form kortet slik:


Nå når selve basen for kortet er skåret til og er det tid for å kle det inn i rød bazill og mønsterarket "Stille natt" fra papirdesign.

Skjær til 2 røde paneler i størrelsen 3 3/4 x 5 3/4 inch og 2 paneler i størrelsen 3 3/4 x 1 1/4 inch.
Skjær til 2 paneler med mønsterark i størrelsen 3 1/2 x 5 3/4 inch og to paneler i kremfarget bazill i størrelsen 1 x 3 1/2 inch. Skjær så til 4 små paneler i mønsterarkets bakside i størrelsen 1 1/2 x 1 3/4 inch.


Før det hele kan monteres sammen må de to hovedpanelene skjæres til ytterligere. På alle disse 4 panelene skal det fjernes et rektangel i størrelsen 1 1/2 x 2 inch. Hvis du måler til ett av de røde panelene først (kikk på den hvite basen til kortet hvis du er usikker), så kan du bruke det første oppmålte rektangelet som mal når du skal måle opp og klippe de resterende panelene. I bildet under har jeg forsøkt å illustrere hvordan dette er gjort.


Da er tiden kommet for å stemple juletekst på de to avlange panelene midterst på kortet. Teksten er stemplet i grønt, "peeled paint". Jeg har valgt å svertet alle sidene på de ulike papirpanelene før de er montert sammen og på selve kortet, da har jeg valgt en beige tone, "antique linen". Det midterste feltet på kortet er der hvor jeg har valgt at skrivefeltet skal være. Hvorvidt du ønsker å bruke det som det er, eller om du ønsker å kle denne med rød og hvit bazill også, velger du selv. Hvis du ønsker rød bakgrunn på skrivefeltet så skjæres det til i størrelsen 3 3/4 x 2 3/4 og det nye hvite skrivefeltet blir da i størrelsen 3 1/2 x 2 1/2.



Ønsker du å se hvordan jeg har laget juleblomsten og papirsløyfen kortet er pyntet med? Da må du følge med fredag morgen, da dukker jeg opp her i bloggen igjen for å vise nettopp det! :-)


Materialliste:
Bazill i fargene rød, kvit og krem.
Mønsterarket "Hvit jul" fra Papirdesign.
Julestempler fra Kort & Godt.
Stempelplate med noter fra KennyG.
Distress Ink i fargene: "peeled Paint", "antique linen" og " fired brick"
Svamper til stempelfargene.
Klar stempelpute til embossing.
Movers and Shapers hjerte dies og Tattered Poinsettia dies fra Tim Holzt.
Dobbelsidig tape, limputer og flytende lim.
Skjærebrett og pregebrett.
Varmepistol og tykt gjennomsiktig embossingpulver fra Melt Art serien til Ranger.


2 kommentarer:

  1. Kjempefin oppskrift! Tusen takk! Kommer helt sikkert til å teste det en dag. Håper det begynner å regne snart!! (Savner et lite bilde av hvordan kortet ser ut når det er lagt helt sammen, men det kommer kanskje?) Lykke til i helga!!

    SvarSlett
  2. For en fabelaktig tutorial du har laget, og for et vakkert kort ♥

    SvarSlett