onsdag 27. mai 2015

Har det noe å si hvilke medium du bruker?

Hei, i dag har jeg tatt for meg litt medium og glimmermist. Jeg har valgt å lage 3 atc, de er så geniale i str når du vil teste ut noe.

Jeg har tatt for meg hvit gesso, klar gesso, og en uten noe.


Jeg trodde det skulle bli vanskelig å se forskjellen på disse, men overraskende nok så var det lett å se hva som var hva. Ikke så lett å se på dette bildet, men du vil se det når det kommer mist på.




Jeg brukte like mye mist på alle 3. Fra jeg tok på mist, var det artig å se hvordan misten oppførte seg på arket. Jeg valgte å bruke Ranger sin sticky backed canvas, da vil du å få en viss motstand fra baksiden siden den har lim og et underlag til der. Hadde jeg brukt bazzill, ville nok resultatet vært helt annerledes.
Det du ser her er hvordan fargen har trukket inn og hvordan de gjengis er ganske forskjellig.


Jeg ville å finne ut hvordan arket/Lerrete oppførte seg når jeg la på fler lag med mist.


Jeg påførte misten med pensel, og var nøye på at jeg brukte like mye mist på alle tre, du kan tydelig se forskjellen på hvordan misten har blitt tatt opp. Der hvor jeg ikke har noe grunning har fargen trukket mye mer direkte ned i lerrete. Mens de andre har blødd litt mer utover, og gjengivelsen av fargen er forskjellig.



En til stensil, og en til mist, bare for å lage litt liv. Det er viktig at det får tørke godt mellom lagene.


Her ser du helt tydelig at der hvor jeg har grunnet sklir fargene mer ut, jo flere lag med mist jeg har. Bortsett fra hvor jeg ikke har noen grunning.




Så bestemte jeg meg for å teste hva som ville skje om jeg brukte paste, for å lage struktur, jeg tok for meg hvit embossing paste, ville det vises, eller ville den trekke fargen igjennom?
 Siden jeg hadde grunnen to av dem, så hadde ikke misten noen annen vei å gå en oppover, derfor ser du ikke strukturen like godt der, som på den jeg ikke har grunnet først. På den siste har ikke fargen kommet oppover på samme måte.
Når jeg bruker glimmermist, (den er ikke vannfast), og når du tilfører noe som er vått, får du en reaksjon. Men den påvirker ikke resultatet så godt når du ikke grunner først.
Så når du skal lage noe med medium, er det viktig å tenke på hva du skal lage, hva er det jeg skal ha frem, vil du at strukturen skal være lite synlig eller mye synlig. 



Jeg tok på litt stempel, wasitape og litt svart glimmermist, og litt ord, så vips fikk jeg 3 forskjellige uttrykk.



Min bestevenninne Linn er den som har fått meg veldig interessert i medium, og hvordan de oppfører seg sammen. Jeg tok for meg glimmermist, men om du bruker dylustion vil du nok få et helt annet resultat. Så jeg vil anbefale deg om du vil vite mer om medium, å ta turen innom Linns Fristed, Hun har testet det meste, og har laget et eget oppslagsverk med medium, og noen film snutter.

Det var det jeg hadde for i dag, ha en nydelig kreativ dag,  klemm Jorunn

Jeg har brukt.
-Glimmer mist Beetle black, Atlantic, Turguise blue, Jack frost.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar