onsdag 23. september 2015

Mixed Media Layout, Tutorial.

God morgen, i dag er det min tur å komme med en tutorial, jeg har tatt for meg en mixedmedia layout.

Det første jeg gjør er å ha på litt gesso, her kan du enten bruke hvit eller klar. Hvis du ikke vil dekke arket så kan du bruke den klare for da ser du allikevel, men beskytter arket samtidig. 


Så leter jeg frem en stensil og modeling paste for å lage struktur. Jeg har som regel ikke helt klart for meg hvor, men prøver meg litt frem, ser på hvor bilde skal først, og bare jobber ut fra det.


Denne gangen brukte jeg Crackled past, slik at når jeg har på farger, så går de ned i sprekkene. Er å blitt veldig glad i Heavy gesso, den er litt bedre og gir mer struktur på arket.


Så var det å lete frem tap, og det er ikke alltid like lett, når man har litt for mye. Men fant ut jeg ville hente opp litt farger fra arket, der var det litt røde splætter.. Men når jeg er på dette stadige vet jeg at det ikke er sikkert at det vil vises så veldig godt til slutt. Når jeg fester tapen er det ikke no å bare bruke limet som er på tapen, for det vil løsne, så jeg bruker gel matt medium både oppå og under.


Starter litt forsiktig


Så fikk jeg en lys idee om å bruke litt maling, amsterdam akryl maling, mikser blå og hvit, uten å røre dem helt sammen for å få en effekt av to farger, og henter frem enda en til stensil.


Jeg forlenger litt på den hvite crakel pasten for å se hvordan det vil bli.


Så tar jeg på litt mer gesso, slik at jeg demper tapen og blå fargen litt, for jeg vil at det skal være i bakgrunnen.


Mens dette tørker tar jeg frem noe av chipboarden jeg vil bruke og påfører litt farge, jeg bruker Wink of Stella, og jeg blir helt yr av den gode kombinasjonen, skulle tro de var laget for hverandre. Jeg tar på et par strøk, og det tørker utrolig fort.



Bilde hvor jeg viser når jeg har sprayet med glimmermist ble så uklare at jeg ikke kunne bruke dem. Men for å si det sånn, jeg var overhode ikke fornøyd, for det ble overhode ikke sånn jeg hadde sett det for meg, så la jeg det vekk litt og lurte på om jeg skulle starte over eller prøve å fikse det. Da hadde jeg mange muligheter. Kunne dekke alt med gesso, men så fant jeg ut, det er jo en bakgrunn, hva med å tilføye litt mer oppå.. Så da tok jeg en ny stensil og brukte den hvite og svarte embossing pasten, og jeg må bare innrømme jeg elsker dem.


Så var det bare å prøve med bilde, og da så jeg at jeg måtte ha litt mer svart paste. Så kunne jeg begynne med stemplingen. Her bruker jeg ikke kloss, for jeg vil ikke at avtrykket skal bli for hardt, det skal bare være i bakgrunnen.


Da var det bare å begynne med bildet, finne ut hva jeg skulle ha bak, og hva skulle gjøres med arkene som jeg skulle ramme inn bilde med. Jeg tok litt wood veener, påførte wink of stella, ikke like god match, men greit nok.


Så var det å finne ut hva slags overskrift eller ord jeg skulle bruke. Jeg tok Blue fern Studio sine chipboard og hadde påførte svart wink of stella, men da forsvant det i bakgrunnen, lurte på hva som skjedde om jeg tok den hvite oppå den svarte og må si jeg ble posetivt overrasket av dekningen det gav.


Litt splasing måtte til, siden jeg ikke så så mye til den røde tapen lenger. Jeg gikk å over med den hvite wink of stella på den svarte pasten jeg hadde i bakgrunnen.


Å litt bling må jo til for å bryte litt.





Sånn ble den ferdige Layouten, så fra å bli skikkelig irritert over sprayingen så ble jeg fornøyd at jeg slapp å starte på nytt.

Jeg har en sønn som elsker Mickael J og han får ikke nok av han, elsker å danse til musikken sin.. Han har nok å en liten skuespiller i magen.



Det var det jeg hadde for i dag, håper du ble litt inspirert til å prøve selv på en mixedmedia.

Ha en nydelig dag klemm ~DT Jorunn~


Jeg har brukt:
-  BoBunny mønsterark  Anthem Legacy
- Gesso
-crackled texture paste
- Embossing paste svart
- Finnabair stempel
- Stensiler 
- Blue fern studio Picture perfect set
- Blue fern studio words
-Wink of stella gull
-Wink of stella svart
-Wink of stella hvit
-Bling
-Wood Veener
-Tag
- Glimmermist  Crimson
- Glimmermist Electric blue
-Glimmermist Jack Frost

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar