onsdag 7. juni 2017

Vinduskort med enkel tuorial

Hei igjen alle sammen! 
Jeg har laget et vinduskort med en ekstra side denne gangen, 
og tenke å fortelle hvordan jeg har gjort dette. 


Jeg har valgt et ganske standard 15x15cm kort som utgangspunkt
Basearket mitt er 15x30cm og er preget på 15cm inn på langsiden. 
Den ekstra siden jeg har inni er 14,9x17cm og breget på 14,9cm inn på langsiden. 
Når disse er brettet etter pregekanten skal det nå være et kort på 15x15 cm og  et innstikk på 14,9x14,9 cm.


Så skjærer vi paneler. Vi trenger 3 paneler av 14,5x14,5cm. Her har jeg valgt å lage paneler av tre forsjellige ark i samme serie, for å skape mer liv i kortet. 


Så trenger vi en ramme. Jeg har brukt en rammedies jeg hadde liggende, og skar ut innsiden av den i tillegg (Brukte innsiden av disen som mal for hvor jeg skulle skjære).
Å skjære ramme og åpning gjennom flere lag er alltid en utfording, fordi det krever nøyaktighet. Jeg pleier å legge base, panel og ramme på hverandre slk jeg vil det skal ligge, og feste forsiktig med washitape før jeg skjærer hull til rammen. På den måten slipper jeg forsyvninge ri arket og dermed skjevheter i åpningen som skal gjennom tre lag. 
Når det er gjort fester jeg vindusplasten med ATG-tape, så forside panelet og rammen. 


Neste steg er å feste innstikket. Dette bør gjøres med lim for å sikkre at det sitter best mulig, siden det vil stå i spenn hele tiden. Jeg tar litt tacky glue på den korte kanten av innstikket, og limer inntil bretten av basen, slik at det blir en løs side til i kortet. Jeg passer på å legge limkanten slik at jeg dekker den med et panel som skal på innsiden etterpå. 
Så limer jeg innside panelet som skal syns gjennom vinduet på den første siden, og skrivefelt panelet på den bakerste innsiden. 


Nå gjenstår bare pyntingen! 
På dette kortet har jeg brukt deler fra samme serie ark (Legends of the Sea fra Pion) som dekor også. Dette er en serie med flott ark, som gir bred mulighet for variasjon og dekorering. Bordene, vimplene, skipet og teksten kommer fra to ulike ark i denne serien. I tillegg har jeg valgt blå litt store blomster, og en liten skjell-charm. 

Ha en super onsdag alle sammen!

Materialliste: 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar